Baśń o ludziach (Księżycowe Opowieści)

Spektakl Aleksandry Zielińskiej (reż. Tomasz Kaczorowski) rozpoczyna układ taneczny z elementami choreografii z Thrillera – aktorzy wystylizowani na zombie (trupi makijaż, wytapirowane włosy, kostiumy w ciemnej kolorystyce ) wykonują sztywne gwałtowne ruchy wykrzywiając twarz w przerażających grymasach. Po tym muzycznym intro wprowadzającym nas w horrorowo- baśniowy klimat spektaklu, poznajemy jego głównych bohaterów – nastoletnią wampirkę Minę ( Anna Złomańczuk) i jej babcię Baronową (Jadwiga Domka) uciekające ze swojego kraju do Transylwanii – mitycznej krainy wampirów. Wymarzona ojczyzna okazuje się niegościnna – wampiry muszą szukać schronienia na własną rękę. Bo w spektaklu autorstwa Aleksandry Zielińskiej nic nie jest oczywiste, a jego bohaterowie mierzą się z najróżniejszymi stereotypami na swój temat. W przedstawieniu wykorzystano odwrócone stereotypy na temat inności – wampiry przypisują ludziom negatywne cechy kojarzone z wampirami – spanie w trumnie, picie wampirzej krwi. Taki zabieg jest nie tyle zabawny, co uzmysławia szkodliwość formułowania pochopnych opinii. Reżyser kładzie duży nacisk na pokazanie wewnętrznej motywacji swoich bohaterów, z niewielkimi szkodami dla spójności fabuły. Melodyjne piosenki (muzyka Miłosz Sienkiewicz) z tekstami nawołującymi do dbania o relacje i środowisko dobrze wpisują się w tematykę spektaklu i dopowiadają brakujące treści.

fot.HaWa

Dużych rozmiarów lalki (scenografia Marta Ożóg ) wymagają od aktorów precyzji w animacji i świetnej formy wokalno-fizycznej. Aktorzy tworzą z lalkami jedną całość – wcielają się w postacie, które animują wykonując choreografię i śpiewając piosenki. Na szczególną uwagę zasługuje gra aktorska Natalii Zduń kreującej postać Abrahama (wyróżnienie na 12. Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” 2022 gośćINNOŚĆ) Rodząca się przyjaźń pomiędzy Miną (Złomańczuk) a Abrahamem (Natalia Zduń) – jest osią dramaturgiczną spektaklu. Wybór chłopięcego imienia celowo nawiązuje do sytuacji uchodźców z Bliskiego Wschodu uciekających do Europy. Z enigmatycznej opowieści Abrahama dowiadujemy się, że wybrał się w daleką podróż i trafił do lasu. Reszty możemy się domyślać. Dwójka bohaterów przełamuje początkową nieufność i postanawia połączyć siły. W spektaklu autorstwa Zielińskiej las okazuje się domem dla wielu rożnych stworzeń. Czy uda im się znaleźć wspólny język i w finale spektaklu ocalić las przed planami bezwzględnego dewelopera? Ciekawe są sceny na placu budowy, zyskują dodatkowe przesłanie dzięki kreacji Anny Kukułowicz (inżynier). Aktorka skanduje tekst z hasłem miasto, masa, maszyna z manifestu Tadeusza Peipera(w spektaklu plan budowy osiedla w lesie jest przykładem patodeweloperki, z którą trzeba walczyć). Celowych nawiązań do pop kultury jest więcej. Szczególnie wzrusza finałowe wykonanie Let the Sunshine In (w polskiej wersji językowej) z Hair, musicalu wszechczasów o pacyfistycznej wymowie. Po każdej nocy, przecież przychodzi dzień – wiedzą o tym nawet wampiry.

fot. HaWa

12. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy MASKARADA 2022, Rzeszów 14-18 maja 2022

Teatr Maska, Rzeszów

Księżycowe opowieści (musical)

Aleksandra Zielińska

Reż. Tomasz Kaczorowski

Scenografia: Marta Ożóg

Muzyka: Miłosz Sienkiewicz

Obsada: Anna Kukułowicz, Anna Złomańczuk, Jadwiga Domka, Natalia Zduń, Kamil Dobrowolski, Bogusław Michałek

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s